موضوع جلسه چهارم : رابطه عشق و انتظار عاشورایی ) ویژگی های انتظار عاشورایی عاشقان مهدی عج الله فرجه(
پیام : حجاب و حیا و اهمیت آن در دین و جامعه ،چرا نظر برخی که می گویند کنشگری در مقابل کشف حجاب اولویت ندارد … اشتباه است ؟
خطبه
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدُ للهِ ربِّ العالمین، بارئِ الخلائقِ أجمعین، و الصلاه و السلام علی سیّدِ الأنبیاءِ و المرسلین و خاتمِ النبیین، حبیبِنا و حبیبِ إلهِ العالمینَ أبی القاسمِ المصطفی محمد، صلی الله علیه و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومینَ، و لا سیّما بقیه الله فی الأرضینَ و اللعن الدائمُ علی أعدائهِم أجمعینَ إلی یومِ الدین
انگیزه سازی:
خداوند متعال در قرآن پیرامون معرفی ویژگی های منتظران حقیقی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف که جزء یاران آن حضرت در زمان ظهورشان هم خواهند بود می فرماید :در آیه ۵۴ سوره مائده چنین آمده است:
« یا أیَهُّا الذِّینَ آمَنُوا مَنْ یرْتدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یأَتيِ اللهُ بقِوْمِ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونهُ أذِلةٍّ عَلیَ المُؤْمِنِینَ أعِزَّةٍ عَلیَ الکَافرِینَ یجُاهِدُونَ فيِ سَبِیلِ اللهِ وَلا یخافُونَ لوْمَةَ لائم ذلکِ فَضْلُ اللهَّ یؤُتیِهِ مَنْ یشَاءُ وَ اللهُ وَاسِعٌ عَلیِم؛ « ) آیه ۵۴ سوره مائده(
ای اهل ایمان هر کس از شما از دینش برگردد، زیانی به خدا نمیرساند. خدا در آینده دور گروهی را میآورد که آنان را دوست دارد و آنان هم خدا را دوست دارند در برابر مؤمنان فروتن هستند و در برابر کافران سرسخت و قدرتمند همواره در راه خدا جهاد میکنند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمیترسند. این فضل خداست که به هرکس بخواهد میدهد و خدا بسیار عطاکننده و داناست.
عن سلیمان بن هارون العجلي قال قال سمعت أبا عبد الله ) علیه السلام ( یقول إن صاحب هذا الأمر محفوظة له أصحابه لو ذهب الناس جمیعا أتی الله له بأصحابه و هم الذین قال الله عز و جل فَإنِ یکَفُرْ بهِا هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلنْا بهِا قَوْماً لیْسُوا بهِا بکِافرِینَ و هم الذین قال الله فیهم فَسَوْفَ یأَتيِ اللهَّ بقِوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونهُ أذِلةٍّ عَلیَ المُؤْمِنِینَ أعِزَّةٍ عَلیَ الکْافرِینَ.
سلیمان بن هارون عجلیّ می گوید: شنیدم امام صادق علیه السّلام می فرمود: «همانا صاحب این امر یارانش برای او نگهداری شده اند، اگر همه مردم نیز از بین بروند خداوند یارانش را به او می رساند، و آنان همان کسانی هستند که خدای عزّ و جلّ فرموده: فَإنِ یکَفُرْ بهِا هؤُلاءِ …. «اگر اینان بدان کافر شوند پس به تحقیق ما گروهی را که بدان کافر نیستند بر آن موکّل کرده ایم» ) انعام : ۸۹( و باز آنان همان کسانی هستند که خداوند در باره آنان فرموده: فَسَوْفَ یأَتيِ اللهَُّ بقِوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونهُ …..«خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد که آنان را دوست م یدارد و آنان نیز او را دوست م یدارند، در برابر مؤمنان فروتن و در برابر کافران با عزّت و درشتخو و سختگیر هستند.[۱]
بر اساس این روایت از امام صادق علیه السلام آیه ۵۴ سوره مائده که اول عرائضم خدمتتون تلاوت کردم یکی از تاویلاتش این است که در مقام توصیف ویژگی های یاران امام زمان علیه السلام ، یعنی اگر من و شما هم دوست داریم جزء یاران آخر الزمانی امام عشق باشیم باید این ۴ ویژگی را که امشب میخوام از این آیه شریفه برای شما توضیح بدم در خودمون ایجاد و تقویت کنیم اما قبل از توضیح این صفات ارزشمند که میتواند ما را به سپاه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف برساند بگذارید روایت دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله براتون بیان کنم که شنیدن پیرامون این آیه را برای ما شیرین تر و گواراتر می کند.
بعد نزول هذه الایه بعض مِنْ أصْحَابِ رَسُولِ اللهَّ ص قَالوُا یاَ رَسُولَ اللهَِّ مَنْ هَؤُلاَءِ الذِّینَ ذَکَرَ اللهُّ فیِ کِتَابهِ وَ کَانَ سَلمَانُ إلِیَ جَنْبِ رَسُولِ اللهَّ ص فَضَرَبَ یدَهُ عَلیَ فَخِذِ سَلمَانَ فَقَالَ هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الذِّی نفَسِی بیِدِهِ لوْ کَانَ الْیِمَانُ مَنُوطاً باِلثُّرَیاَّ لتَنَاوَلهُ رِجَالٌ مِنْ فَارس [۲]
بعد از نزول این آیه هنگامی که از پیامبر)صلی الله علیه وآله( درباره این آیه سؤال کردند، دست خود را بر شانه «سلمان فارسی » زده، فرمودند: «منظور او و یاران او و هموطنان او هستند.
و به این ترتیب، از اسلام آوردن ایرانیان، کوشش ها و تلاش های پرثمر آنان برای پیشرفت اسلام در زمینه های مختلف، پیشگوئی کرد.
اما این ۴ ویژگی که در این آیه شریفه در وصف یاران حضرت ولی عصر ارواحنا فداه خدای متعال بیان می فرماید چه مواردی است ؟
اقناع اندیشه :
یحبهم و یحبونه : محبوب خدا هستند و آنها نیز خداوند را دوست دارند.
در آیه مورد نظر از یک محبتی متقابل و ویژه بین خداوند و مومنین سخن به میان آمده است؛ محبتی که نظیر آن در هیچ جای دیگر این گونه شیرین و لطیف ذکر نشده است.
همین محبت ویژه است که یک پیوند همیشگی و ناگسستنی بین آنها و دین خداوند ایجاد مینماید این قدرت ایمانی، نه تنها تضمین کننده عالیترین رابطه بین ایرانیان که زمینه ساز ظهورند و خداوند تبارک و تعالی و دین اوست، بلکه همین معنویت و قدرت ،ایمان موجب تنظیم دقیق ترین رابطه بین آنها و دوستان و دشمنان خداوند است.
امام حسین )ع( در روز عاشورا در میدان کربلا، با خداوند نجوای عاشقانه ای داشت که از عمق ایمان و تسلیم او نسبت به اراده الهی حکایت میکرد. این نجوای عاشقانه در قالب دعاها و سخنانی که در میدان نبرد بیان میکرد، منعکس می شد و نشاندهنده عمق ارتباط روحانی او با خداوند بود.
یکی از معروف ترین بخش های این نجوای عاشقانه، دعای امام حسین )ع( در روز عاشورا در زمانی که تشنگی و سختی های فراوان را تحمل میکرد، است. این دعا به زیبایی عشق و اخلاص امام حسین )ع( را به خداوند متعال نشان می دهد. بخشی از این دعا چنین است:
“اللّهمّ أنتَ ثقِتي في کُلّ کَربٍ، وأنتَ رَجائي في کُلّ شِدّةٍ، وأنتَ لي في کُلّ أمرٍ نزَلَ بي ثقِةٌ وعُدّةٌ، کَم مِنْ هَمٍّ یضَعُفُ فیه الفؤادُ، وتقِلّ فیه الحیلةُ، ویخَذُلُ فیه الصّدیقُ، ویشَمَتُ فیه العَدُوُّ، أنزَلتُهُ بکِ وشَکَوْتهُ إلیْکَ، رَغْبَةً منّي إلیْکَ عمّن سِواکَ، فَفَرَّجْتَهُ وکَشَفْتَهُ وکَفَیْتَنیه، فَأنتَ وَليِ کُلّ نعِمةٍ وصاحِبُ کُلّ حاجَةٍ ومُنْتَهی کُلّ رَغبَةٍ”.
این دعا به خوبی بیانگر ایمان و توکل امام حسین )ع( به خداوند متعال و درخواست یاری از او در سخت ترین لحظات زندگیاش است. این نجوای عاشقانه نشاندهنده عمق عشق، ایمان و تسلیم او در برابر اراده الهی است و به عنوان یکی از بخش های مهم و تأثیرگذار واقعه کربلا در تاریخ اسلام باقی مانده است.
آخرین سجده امام حسین )ع( به عنوان نمادی از تسلیم و اخلاص کامل او به خداوند متعال و وفاداری به آرمان های دینی و اخلاقی او شناخته می شود. طبق روایات، امام حسین )ع( در این سجده چنین نجوایی داشت:
“إلهي، رضاً برضائک، صبراً علی بلائک، تسلیماً لأمرک، لا معبود سواک، یا غیاثَ المُستَغیثین”.
ترجمه:
“خدایا، به رضای تو راضی ام، بر بلای تو صابر، در برابر امر تو تسلیم، هیچ معبودی جز تو نیست، ای فریادرس فریادخواهان.”
این مناجات، اوج تسلیم و رضا به قضای الهی را نشان میدهد و بیانگر ارتباط عمیق معنوی امام حسین )ع( با خداوند است. در این لحظات پایانی، امام حسین )ع( با تمام وجود به خداوند پناه برد و عشق و اخلاص خود را در قالب این مناجات به نمایش گذاشت .
این مناجات و لحظات پایانی زندگی امام حسین )ع( برای مسلمانان و شیعیان به عنوان نمونه ای از اوج ایثار، اخلاص و تسلیم در برابر اراده الهی باقی مانده است و در مراسم عاشورا به یادگار گرامی داشته می شود.
در بین شهدای دفاع مقدس هم این ویژگی خیلی پر رنگ بود ، مخصوصا برخی از شهدا در این ویژگی برجسته بودند یکی از آنها شهید دکتر مصطفی چمران است ،کسی که راز و نیازهای عارفانه اش، در دست نوشتههایی که از او به جا مانده، حاکی از عشق و علاقه خالصانه او به خدا و اوج محبت و دوستی اش نسبت به همنوعانش است، چنان که دوستانش لقب «خدای عشق» را به او داده بودند.
چنان که به محبوب خود می نویسد:
خدایا هرچه را دوست داشتم از من گرفتی، بهر چه دل بستم، دلم را شکستی، بهر چیز عشق ورزیدم آنرا زائل کردی، هر کجا قلبم آرامش یافت تو مضطرب و مشوش کردی، هر وقت دلم بجایی استقرار یافت تو آواره م کردی، هر زمان به چیزی امیدوار شدم تو امیدم را کور کردی… تا به چیزی دل نبندم، و کسی را به جای تو نپرستم و در جایی استقرار نیابم و به جای تو محبوبی و معشوقی نگیرم و جز تو به کسی دیگر و جایی دیگر و نقطه ای دیگر آرامش نیابم و فقط تو را بخوانم و تو را بخواهم و تو را پرستش کنم و تو را بجویم…
ویژگی دومی که خدای متعال در وصف یاران حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه به آن اشاره می کند عبارت است از:
اذله علی المومنین: نسبت به مؤمنان متواضع وفروتن هستند.
براساس این آیه، رابطه منتظران امام زمان عج الله که دوست دارند جزء یاران ان حضرت بشوند با سایر مؤمنین بر مبنای عشق به خداوند و دین او و یک رابطه متواضعانه و مؤمنانه است. درواقع این رابطه از هرگونه علائق و تعصبات زبانی، نژادی و مادی به دور است.
بر اساس همین ویژگی های خاص مقدمه سازان ظهور میتوانند تمام مومنان را از سراسر جهان جذب کنند .
یک نمونه از مصادیق این تواضع مومنانه در رفتار حبیب بن مظاهر است در شب عاشورا که باعث زدون غم از حریم آلالله شد. ماجرا از این قرار بود که شب عاشورا نگرانی زینب)س( نسبت به عدم وفای یاران امام حسین)ع( و تنها گذاشتن حضرت به اوج رسیده بود. زینب به برادر می گوید: آیا اصحاب خود را امتحان کرده ای؟ من ترس آن دارم که هنگام خطر تو را تنها بگذارند .
وقتی سخن حضرت به حبیب رسید، گفت: «سوگند به خدا اگر انتظار فرمان امام نبود هم اکنون با شمشیر به سوی دشمن حمله میکردم.» حبیب، اصحاب را جمع کرد و سخن زینب س را به آنها رساند . همه گفتند: اگر انتظار فرمان امام نبود، هم اکنون به دشمن حمله میکردیم، چشمت روشن و خاطرت آرام باشد که ما استوار هستیم. حبیب برای آنها دعا کرد و با هم کنار خیام بانوان آمدند و صدا زدند «ای گروه بانوان و حرم های رسول خدا)ص( این شمشیرهای جوانمردان شماست که سوگند یاد کرده اند در غلاف نکنند مگر اینکه گردن دشمنان را بزنند و این نیزه های جوانان شماست که قسم خورده اند به زمین نیفکنند مگر اینکه به سینه های دشمن فرو کنند»
در این ویژگی هم شهدای ما به زیبایی تربیت شده قرآن بودند ، درباره شهید صیاد شیرازی نقل می کنند:
یک بار به اتفاق ایشان به سنندج رفتیم. آن زمان صیاد، معاون بازرسی ستاد و جانشین رئیس ستاد ارتش بودند. در مهمان سرای لشکر سنندج مستقر بودیم. سربازی به من مراجعه کرد و گفت: «امیر صیاد با شما کار دارد».
رفتم و دیدم ناراحت است. گفتم: «چی شده؟»گفت: «پوتینهای مرا کی واکس زده؟»
گفتم: «حتماً یکی از سربازها این کار را انجام داده».
خیلی ناراحت شده بود. گفت: «از این به بعد کسی کارهای شخصی مرا انجام ندهد».
از من خواست که بر این کار مراقبت کنم.
بعداً شنیدم که آن سرباز را پیدا کرده بود و پوتین های او را واکس زده بود.
یا درباره شهید حاج احمد متوسلیان نقل میکنند:
نماز صبح بود…
دیدن جوونی چفیه انداخته رو سرش داره میره سمت دستشویی!
بهش گفتن آهای رفیق،کجا میری،نوبت وایسا…گفت من با سرویس کاری ندارم میخوام دستشویی رو تمیز کنم!!
بهش گفتن عه زرنگی..ماهم بلدیما..
وقتی مجبور شد و چفیه رو از سرش برداشتن دیدند شهید حاج احمد متوسلیان بود.
روایت زیبایی است از امام عسگری علیه السلام : مَن توَاضَعَ فیِ الدّنیا لخوَانهِ فَهُو عندَاللّه مِن الصّدّیقین وَ مِن شیعَة علیّ بنِ ابیطالب حَقّاً [۳]
کسی که در دنیا نسبت به برادرانش متواضع باشد، نزد خداوند از صدّیقین به شمار می رود و او از شیعیان واقعی علی بن ابیطالب علیه السلام است.
- ۳٫ اعزه علی الکافرین: نسبت به کفار سرسخت و نفوذناپذیرند.
در بخش دیگر آیه خصلت سوم مومنان ترسیم شده است.این ویژگی در حضرت عباس به خوبی جلوه گر است ، اصلا می دانید چرا به ایشان عباس گفته شده است ؟
واژه عباس، صیغه مبالغه از ماده «عبس» است که به معنی گرفتگی چهره است. حضرت ابوالفضل)ع( از مصادیق بارز «أشدّاءُ عَلیَ الکفار» است. وی بر دشمنان حق، عبوس و خشن و در جنگ با آنان غیور و دلاور بود. این نام از همان دوران، نشانگر شهامت و صلابت ابوالفضل)ع( بود. مرحوم علامه حائری در کتاب معالی السِبطین می نویسد: «امیرمؤمنان )ع( او را از این رو عباس نامید که به شجاعت، شکوه ،صولت و خشم او در پیکار با دشمنان آگاهی داشت. دشمنان در برابر او لرزه بر اندامشان می افتاد و صورت هایشان از ترس او رنگ در میباخت.
شمر روز تاسوعا امان نامه را برای حضرت ابوالفضل العباس )ع( و برادرانش آورد. روایت کردهاند که شمر در این روز به نزدیک خیمه های حضرت )ع( و اصحابش آمد و بانگ برآورد که پسر عمه های ما یا پسران خواهر ما کجایند؟ ولی آن بزرگواران جواب ندادند. امام سیدالشهدا )ع( فرمود که جواب او را بدهید، اگر چه فاسق است.
عباس بن علی )ع( در جواب فرمود: چه میگویی؟ شمر گفت که از جانب امیر امان نامه آورده است و آنها )یعنی حضرت ابوالفضل و برادران مادری اش( نباید خود را به خاطر امام حسین )ع( به کشتن بدهند.
حضرت عباس )ع( با صدای بلند فرمود که لعنت خدا بر تو و بر امیر تو و بر امان نامه تو. ما را امان می دهید در صورتی که پسر رسول خدا )ص( را امان نباشد؟»
شهدای ما تربیت شده این مکتب عاشورایی هستند ، عشق به امام و نفرت از دشمنان او را پای رکاب حضرت عباس مشق کردند ، یک نمونه اش شهید حاج حسن طهرانی مقدم که دشمنی سرسختانه ای با اسرائیل داشت. او به دنبال نابودی دشمنان قسم خورده اسلام و آزادی سرزمین های اشغالی بود .او اسرائیل را مغرورترین و پلیدترین دشمن اسلام میدانست و معتقد بود باید کاری کنیم اسرائیل با شنیدن نام شیعه به خودش بلرزد.
اینچنین بود که در وصیتنامه او آمده است« روی قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند.
یک روز برای مقام معظم رهبری درباره پیشرفت کارش نوشت: «الحمدلله! عجب خدای کریم و مهربانی داریم. راستش را بخواهید لطف و اعطای بی حد و مرز او ما را بی محابا و پرجرات ساخته است آقا و مولای ما میخواهم دستان الهی و پرقدرت شما را پر کنم و پشت شما را محکم تر. قربة الی الله میخواهیم علی زمانه را یاری دهیم. اگر ما در زمان مولای خود علی)ع( نبودیم برای یاری او قیام کنیم و فدای حسین بن علی)ع( شویم این عقده در دلم مانده است. می خواهیم در رکاب شما نائب ولی عصر)عج( آن را جبران کنیم و سینه ما سپر شما باشد. یابن الزهرا و ای نوری از بارقه امیرالمومنین)ع(
خلاصه آقا رفتیم سراغ فینال طرح و نقطه اوج بازدارندگی و اقتدار این نظام الهی یعنی دستیابی به موشک فوق سریع واکنش سریع در برد هدف اسرائیل و دستیابی به موشک حامل ماهواره . نصر من الله و فتح قریب آنچه خداوند عزوجل به ما داده فدای شما ای نائب امام زمان)عج(. سرباز کوچک شما سرتیپ پاسدار حسن مقدم»
نمونه ای دیگر اعجوبه ای به نام شهید حسن باقری که جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، در وصیتنامه خویش نکات مهمی را به جای گذاشته است . او اینچنین می گوید:
«انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای همه مستکبرین درآمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان است… ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم و با تمام مستکبرین جهان هم سرجنگ داریم ….. در این موقعیت زمانی ومکانی، جنگ ما جنگ اسلام و کفر است و هرلحظه مسامحه و غفلت، خیانت به پیامبر اکرم )صلی الله علیه و آله( و امام زمان )عج( و پشت پا زدن به خون شهداست و ملت ما باید خود را آماده هرگونه فداکاری بکند… »
و در اوج این ویژگی سردار سلیمانی نمونه بارزی برای ترویج روحیه استکبارستیزی بود و توانست به همراه دیگر رزمندگان، منطقه را از لوث وجود دشمنان و گروهک های تکفیری )داعش( پاک کنند و همه مردم از این جهت منفعت بردند.
سردار سلیمانی مصداق آیه “اشَِدّآءُ عَلیَ الکُفّارِ رُحَمآءُ بیَنَهُم” بود یعنی در برابر دشمنان بسیار سختگیر بود و نگاهش لرزه بر اندام دشمن میانداخت اما همین سردار در برابر دوستان و مردم رئوف و مهربان بود و دست نوازش بر سر ایتام و فرزندان شهدا می کشید.
پرورش احساس:
۴٫یجاهدون فی سبیل الله : روحیه جهاد دارند و در راه خدا جهاد میکنند.
خصلت چهارمی که خداوند در این آیه مومنان را با آن ستوده است، داشتن روحیه جهاد مستمر و بدون وقفه در راه خداست. توجه به این نکته بسیار مهم است که داشتن روحیه جهاد در راه خدا، از ارکان اصلی شخصیت هر مومنی است و بدون آن ادعای ایمان دروغی بیش نیست .
بر اساس سخن مقام معظم رهبری جهاد دارای سه ویژگی تلاش، اخلاص و مقابل دشمن بودن است.
شرط اول جهاد : تلاش
بگذارید خاطره ای از شهید همت واستون بگم ناگهان صدایی آمد. همه چشم ها به سمت صدا برگشت.
حاج همت از شدت بی خوابی و خستگی بی هوش شده و نقش بر زمین شده بود.
برادران سریع او را به بهداری منتقل کردند. دکتر پس از معاینه ی حاجی گفت: «بی خوابی، خستگی ،غذا نخوردن و ضعیف شدن باعث شده که فشارش بیفته، حتما باید استراحت کنه.» و یک سِرُم به او وصل کردند.
همین که حالش کمی بهتر شد، از جایش بلند شد و از این که دید توی بهداری است، تعجب کرد . میخواست بلند شود، رفتیم تا مانعش شویم، اما فایده ای نداشت. من گفتم: «حاجی، یه نگاه به قیافه خودت انداختی؟ یه کم استراحت کن، بعد برو. بدن شما نیاز به استراحت داره.» گفت: «نه، نمی شه ،حتما باید برم».
بعد هم سِرُم را از دستش بیرون کشید و رفت.
شرط دوم جهاد :اخلاص
مقام معظم رهبری در ستایش اخلاص سردار سلیمانی:
از روزی که ایشان شهید شده تا امروز، اسم شهید سلیمانی و یاد شهید سلیمانی و خصوصیّاتی از شهید سلیمانی، چندین برابرِ زمانِ حیاتش در بین مردم دارد منتشر میشود. این لطف خدا است.
]این[ ناشی از چیست؟ به گمان من علتّش اخلاص شهید سلیمانی است؛ یعنی آن چیزی که ماها در آن غالباً مشکل داریم. کار انجام میگیرد، ]ولی[ روح کار، اخلاص است؛ کارهای این شهید، به معنای واقعی کلمه این روح را داشت؛ یعنی واقعاً بااخلاص کار میکرد؛ این را ما که با ایشان در کارهایش معاشر بودیم میفهمیدیم. در کارش خودنمایی نبود، تظاهر نبود، منیّت نبود؛ برای خدا کار میکرد، برای خدا حرکت میکرد. به نظر من این اخلاص است که این اجر دنیوی را اینجور نمایان کرده.
شرط سوم جهاد:در نقطه مقابل دشمن
مقابل دشمن بودن جهاد های ما قدری مهم است که شهید چمران در راه مجاهدت های علمی خود می نویسد:
ای خدا، من باید از نظر علم از همه برتر باشم تا مبادا که دشمنان ، مرا از این راه طعنه زنند . باید به آن سنگ دلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر می فروشند ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد . باید همه آن تیره دلان مغرور و متکبر را به زانو در آورم ، آنگاه خود خاضع ترین و افتاده ترین فرد روی زمین باشم.
اما امروز….
۲۰ سال کشور درگیر اوج و فرودهای مذاکرات هسته ای بود، تا برای آژانس ثابت کند که انرژی هسته ای ایران، صلح آمیز است اما آنها در کنش رسانه ای و رسمی خود نپذیرفتند هرچند عمیقاً میدانستند ایران معتقد به مبانی فقهی حرام بودن بمب هسته ای هست.
از سوی دیگر در این ۲۰ سال، نظام سعی کرد برای افکار عمومی فرهنگ سازی کند که انرژی هسته ای صلح آمیز، حق مسلم هر ایرانی است و برای بشریت سودمند است و به میزانی که این موضوع را ملموس کرد موفقیت دست پیدا کرد.
نمایشگاهی که رهبر انقلاب در آن حاضر شدند ملموس کردن فواید پیشرفت های هسته ای ایران بود .
انرژی که در تولید برق، شیرین سازی آب، تولید دارو، درمان بیماری و… مؤثر است.
حجاب هم از روزهای ابتدایی انقلاب محل نزاع دشمن با ما بوده است. که ما نتوانستیم فواید آن را در رشد ۴۰ ساله زن ایرانی ملموس کنیم، رشد شاخص های کمی و کیفی پیشرفت زن ایرانی، نسبت به وضعیت مشابه زنان در سایر کشورها حاصل حیا مداری و عفاف ورزی زنان و مردان ایرانی است. چرا که در هر جامه ای عفاف نباشد، تمرکز بر پیشرفت کاهش پیدا میکند.
اکنون نزاع تمدنی و فرهنگی ایران و استکبار ظاهراً بر روی مسئله حجاب است. درحالی که طبق بیانات رهبری مسئله اصلی حجاب نیست: «بحث سر اصل استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است؛ بحث سر این است) .۱۱ مهر ۱۴۰۱( بیانات در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح»
در رابطه با انرژی هسته ای هم همینطور بود، «میگویند ما با سلاح هسته ای مخالفیم؛ دروغ میگویند؛ این هم مسئله شان نیست؛ شاید بسیاری از آنها یا همه ی آنها میدانند که ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم؛ ]آنها[ حتّی با سلاح متعارف ما مخالفند، با امکانات دفاعی ما مخالفند؛ میخواهند مؤلفّه های قدرت را از ایران بگیرند؛ وَالّا اصل نیاز کشور به غنی سازی یک امر مسلمّی است ۰۴/۱۲/۱۳۹۹ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری»
حذف انرژی هسته ای مثل جنجال اجتماعی برای حجاب، راهبرد دشمن نبود بلکه وسیله ای برای تضعیف انقلاب اسلامی و مؤلفه های قدرت انقلاب اسلامی بود. تا جلوی پیشرفت انقلاب اسلامی را بگیرند.
در این سالها قوت و ضعف دولت ها در برابر حقوقی مثل حجاب یا انرژی هسته ای، توجه و عدم توجه به توان داخلی برای حل این گونه مسائل و همچنین توجه یا عدم توجه به ارزش ها و شعارهای انقلاب اسلامی موجب رشد یا عدم رشد ما در حجاب یا انرژی هسته ای شده است.
«به نظر می آید کارفرمای حذف حجاب زنان ایرانی و انرژی هسته ای یکیست و عده ی کمی از مسئولین و مردم گرفتار چاله رسانه ای استکبار در موضوع هسته ای و حجاب شده اند که اگر به ارزش های انقلاب خمینی بازگردند “خدای متعال صریحاً به ما وعده میدهد که ان تنصروا الله ینصرکم ولینصرن الله من ینصره وقتی اینجور خدای متعال با صراحت با تاکید به ما وعده میدهد که اگر شما از دین او حمایت گردید از را خدا پیروی کردید و آن را نصرت کردید خدا شما را نصرت خواهد داد ما باید به این وعده اعتماد داشته باشیم باید همین جور عمل کنیم) ۹۲٫۶٫۶ بیانات در دیدار با هیئت دولت( اما به طور معمول برای رسیدن به آرمان ها باید هزینه داد. «یکی از لغزشگاه ها این است که انسان تصور کند دست یافتن به آرمانها بدون هزینه امکان پذیر است»
امروز چنین کسانی هم هستند که تصور میکنند که باید به هدف ها رسید بدون دادن هزینه، لذا آنجائیکه پای هزینه دادن در میان است عقب می کشند این عقب کشیدن ها موجب می شود که انسان ها در محاسبه اشتباه کند، خطی را که باید در مقابل دشمن دنبال کند، دنبال نکند)، ۳٫۵٫۱۹(
بدیهی است که با شناخت کوشش رسانهای دشمن در این سال ها و به خصوص چند ماه اخیر در بحث حجاب و همچنین مشخص بودن آرمان های دینی و انقلابی لازم است جهتگیری قانونی و فرهنگی متناسب با اسلام محمدی و انقلاب خمینی باشد نه اینکه پا پس کشیدن از حجاب در لفافه قانون و تصویرگری رسانه ای موجب بشویم دشمن پس از حجاب، گام بعدی خود را بردارد.[۴]
اما یک سوال که زیاد تکرار میشود این است که پرداختن به موضوع حجاب اولویت ندارد ، به نظر شما چرا نظر برخی که می گویند کنشگری در مقابل کشف حجاب اولویت ندارد … اشتباه است ؟
حجاب مسأله ای دستِ اول است، زیرا در کنش های اجتماعی و ارتباطات میان فردی، خصوصاً در روابط بین زن و مرد، آثار و کارکردهایی دارد؛ یا محرک عمل می نماید یا جلوی تحریک را میگیرد. از علائم اسلامی بودن یک کشور برای سایرین، حجاب زنان است؛ نماد مسلمانی یک فرد در جوامع غیرمسلمان نیز حجاب بانوان است. یک بانوی تازه مسلمان یونانی پس از سه سال که مسلمان می شود از سوی خانواده طرد شده است. پدر وی با سایر اعمال عبادی او مانند نماز و روزه مشکلی نداشته ولی نمی توانسته با حجاب او کنار بیاید! گویی حجاب به تنهایی یک شعار و یک فریاد بلند است؛ به چیزهایی دعوت میکند و از چیزهایی باز می دارد. پس اثرگذاری اش در کنش های اجتماعی، حتی از جنس نماز و روزه هم نیست و حساب دیگری باید برایش باز کرد. می توان نتیجه گرفت که حساسیت اجتماعی پیرامون حجاب به اندازه ارزشهای دیگر نیست؛ متفاوت است و گاه ضریب چند برابر می خورد.
اگر ازدواج ها به هنگام نباشد، اگر زندگی های خانوادگی محکم و استوار نباشد، اگر مردان و زنان به روابط با نامحرم دقت ننمایند، اگر پدران و مادران، دختران و پسران شان را با ارزش های شرعی و عرفی آشنا نکنند، اگر مدارس برای تبیین و درونی سازی فرهنگ اسلامی ایرانی مایه نگذارند، اگر رسانهها ترویج صحیحی از فرهنگ اسلامی و پوشش مناسب و برخورد صحیح بین دو جنس مخالف نداشته باشند، نباید انتظار داشت که حجاب در جامعه رشد کند! پس حجاب یک موضوع مستقل نیست و درونِ شبکه ای از موضوعات متعدد و متنوع قرار میگیرد؛ بدحجابی و بیحجابی نیز به خودی خود ایجاد نمی شود و علل مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد. از این منظر که نگاه شود، نتیجه این است که حجاب نباید یک موضوع دست اول باشد و تا به بسیاری از مسائل دیگر توجه نشود حجاب در کشور به جایگاه درخور شأن جامعه اسلامی نمیرسد.
در نهایت باید دانست که حجاب هم از بالاترین اولویت های فرهنگی به شمار می آید زیرا حساسیت اجتماعی پیرامون آن بالاست و از این حیث شایسته است یک روز را در سال به نام «روز عفاف و حجاب »نامگذاری کرد تا یادآور دشمنی عده ای با این ارزش باشد. از سوی دیگر هم باید توجه داشت که حجاب ،تنها ارزش اسلامی نیست و باید آن را در کنار ارزش های دیگر دید.
رفتارسازی:
برای اینکه اولویت داشتن موضوع حجاب را بهتر متوجه بشویم بد نیست برخی از آمارهای کشورهای غربی مرتبط با کنار گذشتن پوشش و رفتن به سمت آزادی جنسی را برایتان بیان کنم
آزادی پوشش و روابط زن و مرد موجب کاهش ازدواج در مجردها و فروپاشی خانواده در متاهل ها می شود ، حالا به چند آمار توچه کنید.
- اداره آمار اتحادیه اروپا) Eurostat( گزارش داد که آمار موالید نامشروع در اتحادیه اروپا به ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۸ رسید. این عدد ۱۷ درصد بیشتر از آمار سال ۲۰۰۰ است.
بالاترین آمار در اتحادیه اروپا مربوط به فرانسه با ۶۰ درصد موالید نامشروع است. بلغارستان) ۹۵%(، اسلوونی) ۵۸%(، پرتغال) ۵۶%(، سوئد) ۵۵%(، دانمارک و استونی) ۵۴%( و هلند) ۵۲%( در رده های بعدی هستند.
- میانگین مدت ازدواج در ایالات متحده طبق آمار اداره سرشماری، میانگین طول اولین ازدواج هشت سال است.
- در گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری) CDC( میزان رابطه جنسی دختران و پسران آمریکایی تا سن ۲۰ سالگی تخمین زده شده است:
٪۲۱دختران تا ۱۵ سالگی ،۵۳% دختران تا ۱۷ سالگی ،۷۴% دختران تا ۱۹ سالگی و ۷۹% دختران تا
۲۰ سالگی در آمریکا با جنس مخالف رابطه جنسی برقرار کرده اند.
٪۲۰ پسران تا ۱۵ سالگی ،۴۸% پسران تا۱۷ سالگی ،۷۰% پسران تا ۱۹ سالگی و ۷۷% پسران تا ۰۲ سالگی در آمریکا با جنس مخالف رابطه جنسی برقرار کرده اند.
- ۴٫ هر ساله در جهان بیش از ۴۵ میلیون جنین کشته می شود. در ایران تعداد سقط های عمدی که به صورت غیرقانونی و غیرشرعی در حال انجام است عددی بین ۲۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار در سال است. یعنی هر روز هزار و در هر دو دقیقه یک جنین به دلایل مختلف به قتل می رسد. [۵]
به همین جهت است که در معارف قرآن و اهل بیت ع اینقدر به موضوع حیا اهمیت داده شده است ، مه عنوان مثال چند تنونه از این روایات رو عرض کنم خدمتتون
امام حسن علیه السلام فرمودند:
لا حیاءَ لمِنْ لا دِینَ لهُ .۴۳
شرم ندارد کسی که دین ندارد.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
إنّ لکِلّ دِینٍ خُلُقا ، و إنّ خُلُقَ السلامِ الحیاءُ . [۶]
هر دینی را خویی است ، خوی اسلام، شرم است.
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
الحیاءُ و الیمانُ مَقْرونانِ في قَرَنٍ،فإذا ذَهبَ أحَدُهُما تبِعَهُ صاحِبُهُ[۷]
شرم و ایمان به هم پیوسته اند ؛
هرگاه یکی از آنها برود، دیگری هم در پی آن روانه شود
اما ویژگی پنجم که در آیه ۵۴ سوره مائده برای یاران امام زمان عج الله فرجه ذکر شده است این است که می فرماید:
. و لایخافون لومه لائم: از ملامت هیچ ملامت کننده ای نمی ترسند.
پس از وقایع روز عاشورا نیز عبیداللّه به حضرت زینب سلام الله علیها گفت: ستایش خدایی را که شما را رسوا کرد و شما را کشت و سخن دروغتان را آشکار کرد! زینب علیهاالسلام گفت: «ستایش خدایی را که ما را به محمد صلی الله علیه و آله گرامی داشت و پاک و پاکیزه مان کرد و آن گونه که تو می گویی، نیست. تنها فاسق است که رسوا می شود و تنها تبهکار است که تکذیب می شود.»
و این مناظره تا جایی ادامه پیدا میکند که ابن زیاد به خشم آمده و اعتراف می کند: این زن دلیری است .
به جانم سوگند پدرت نیز شاعر و دلیر بود.
امروز هم من و شما در تذکر حجاب دادن به خانم های بی حجاب نباید از ملامت جاهلان بترسیم ، بلکه باید مخصوصا خانم های ما با روحیه فاطمی و زینبی مقابل این بدعت و فرهنگ غربی بایستند در پایان آیه ۵۴ سوره مائده که بحث امشب ما پیرامون آن بود ، خدای متعال می فرماید:
ذَٰلکِ فَضْلُ اللهَّ یؤُتیِهِ مَنْ یشَاءُ ۚ وَاللهَّ وَاسِعٌ عَلیِمٌ
۳ ۴ . بحار الأنوار :ج ۷۸، ص۱۱۱، ح ۶
۴۴ .
۵۴ .
این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی منتهاست و )به احوال همه( دانا است
هدف اسلام نیز تربیت زنان فاطمی و زینبی است.
بزرگترین شاهد بر این که زنان در اسلام جایگاه والای دارند و می توانند نقش مهم و تاثیرگذار داشته باشند و مطرح شدن برخی حقوق خاص زن و مرد هیچگاه مانعی بر رشد زنان نیست، وجود شخصیت های مانند حضرت فاطمه )س( و حضرت زینب )س( است، زیرا با اینکه زن بودند و در حجاب اسلامی و حفظ شرایط اجتماعی زن بودند اما در تاریخ تاثیرگذار بودند و باعث شدند تا نقش مهمی در تاریخ و تحولات آن ایفا نمایند. نقش آنها در عرصه های سیاسی، اجتماعی و به ویژه در زمینه تربیت انسان های بزرگ بیانگر این واقعیت غیر قابل انکار می باشد.
مادران شهدای ما نمونه ای از تربیت زنان فاطمی و زینبی هستند ، نقل می کنند در دیداری حضوری با امام خمینی )ره(، فاطمه عباسی ورده، مادر مکرمه شهیدان احمد، علی، یونس و محمد جوادنیا عکس فرزندان شهیدش را با خود آورده بود. عکس اول را درآورد و گفت: این پسر اولم محسن است. عکس دوم را گذاشت روی عکس محسن و گفت: این پسر دومم محمد است، دوسال با محسن تفاوت سنی داشت .عکس سوم را آورد و گذاشت روی عکس محمد؛ رفت بگوید این پسر سومم …، سرش را بالا آورد، دید شانه های امام )ره( دارد می لرزد. امام )ره( گریه اش گرفته بود. فوری عکس ها را جمع کرد زیر چادرش و خیلی جدی گفت: چهار تا پسرم رو دادم که اشکت را نبینم.
بیاید امشب به یاد همه مادران شهدا که بچه هاشون رو در راه این انقلاب و نظام دادند تا حجاب و یقیه احکام اسلام اجرا بشه واسه حضرت زینب گریه کنیم ، امشب شب دو طفلان خانمی هست که هم خواهر شهیده ، هم دختر شهیده ، هم مادر شهیده ……..اصلا زینب همه هستی شو فدای حسینش کرد.
ذکر مصیبت:
عمری گریستی و غمت ناشنیده ماند
درسینه ات صدایِ تو ای نور دیده ماند
ازگریه چشم خون شد و مویت سفید شد
ازناله سینه آتش و رنگت پریده ماند
ظرفیت شنیدن یک روضه را بده
عمری گذشت و مقتل آن سربریده ماند
حق میدهم اگر به سر وسینه میزنی
بر روی عمه های تو جای کشیده ماند
قربان آن دو چشم که گریان زینب است
ای وای از غمت شب طفلان زینب است
شروع: بمیرم برا خانمی که هم خواهر شهیده ، هم دختر شهیده ، هم مادر شهیده ……..اصلا زینب همه هستی شو فدای حسینش کرد…….زینب عاشق حسینه اولین کار عاشق اینه همیشه سعی میکنه خودشو شبیه معشوقش کنه….تا خواست حسین بیاد کربلا گفت منم میام…تا دید حسین علی اکبرش رو فدا کرد…..سریع اومد تو خیمه دوتا نوگلاشو آماده کرد… خودش با دست خودش لباس نو به تنشون کرد…. شمشیر به دستشون داد……فیض ببرند مادران شهدایی که خودشون با دست خودشون لباس رزم بر تن جوان هاشون پوشاندند و راهیشون کردند اما یه مشت استخوان از جبهه ها برگشت….دست عون ومحمدرو گرفت وارد خیمه ابی عبدالله شد…..داداش اجازه بده بچه هام فدایی راه دایی شون بشن…….آقا یک نگاه کرد فرمود زینب جان نمیخوام داغ این بچه ها به دلت بمونه ……..یکوقت صدا زد باشه داداش دیگه قربونی های خواهرتو قبول نمیکنی ….
گیرم که رد کنی دل ما را خدا که هست……………….باشد محل نده قسم مرتضی که هست
وقتی قسم به معجر زینب قبول نیست……………….. چادر نماز حضرت خیر النسا که هست
یک گوشه مینشینم و حرفی نمیزنم …………….بیرون مکن مرا تو از این خانه، جا که هست
از درد گریه تکیه نده سر به نیزهات………………………. زینب نمرده شانه دارالشفا که هست
قربانیان خواهر خود را قبول کن……………………… گیرم که نیست اکبر تو طفل ما که هست[۸]
همراه با زبانحال ک جمله زبانحال صدا زد داداش این قربونی های زینب رو قبول کن داداش راضی نشو بچه های با غیرتم کتک خوردن مادرشون رو ببینند…..داداش یادته مدینه……دیدی داداش حسن از روزی که با مادر بیرون رفت دیگه باکسی حرف نزد ….دیدی از داغ مادرمون ذره ذره آب شد…..داداش راضی نشو بچه هام اسارت مادرشون رو ببینند ….
اوج: هرجوری بود اجازه رو گرفت راهی میدان شدند ساعتی نگذشت فضه وارد خیمه زینب شد…..زینب جان بیا ببین حسین داره گلهای پرپرت رو میاره….بی بی از خیمه بیرون نرفت …..فضه صدا زد خانم بیا ببین عونت رو کشتن فرمود فدا سرررحسین …. خانم محمدتوکشتن فرمود مگه نگفتم فداا سر حسین…..
اینجا یک مادر شهیده که وقتی خبر شهادت بچه هاشو براش میارن میگه فدا سر حسین…. اما من یک مادر شهیدی رو هم میشناسم تا بشیر وارد مدینه شد صدا زد ام البنبن بچه هاتو کشتن ….ام البنبن
عباستو کشتن یکوقت صدا زد أولادی وَمَن تحَتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لابی عَبدِاللهِ الحُسین همه بچه هامفداااا سررر حسین…..بشیر از حسینم چه خبر….صدا زد ام البنین حسینتو بین دو نهرآب با لب تشنه گشتنش……….ای واااای حسین ….[۹]
پرورش اوج:
خدا جدا نکند، از دلم، ولای تو را
ز سینه ام نبَرد شور نینوای تو را
به دردهای دل من امید درمان نیست
خدا نصیب کند تربت شفای تو را
نشست بر لب من ذکر یا حسین، حسین
کجا برون کنم از سر، دگر هوای تورا
[۱] – غیبت نعمانی، ص: ۳۱۶
[۲] – طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج ۹، ص ۵۶۱،
[۳] – طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۲۶۷
[۴] – مقاله انرژی هسته ای و حجاب به قلم معصومه فاطمی
[۵] – گروه سلامت خبرگزاری فارس
[۶] – كنز العمّال : ۵۷۵۷
[۷] – بحار الأنوار :ج ۷۸،ص۱۷۷، ح ۴۵
[۸] – زینب کبری علامه قزوینی ص ۱۴۲
[۹] – منتهی المقال، ج ۲ ،ص ۷۰ ؛ تذکره الشهداء، ص۴۴۳