دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
راستش دیگر قصدی برای نوشتن درباره قانون حجاب نداشتم و این روزها در پاسخ به تماسهای رسانهها و دانشجویان یک جمله میگفتم: «همه گذشتند؛ شما هم بگذرید!» اما بهت من از سخنان و استدلالهای حجتالاسلام سیدمحمود نبویان نماینده محترم مجلس درباره عدم ابلاغ قانون حجاب باعث نگارش این سطور شد. من البته صراحتا عرض کنم که با آن بخش از صحبتهای ایشان که تعریض صریح به جریان تندرو در کشور بود کاملا موافقم و اصلا یکی از پایههای اصلی عدم ابلاغ قانون حجاب تا امروز را کارشکنیهای آنان در سال گذشته میدانم که طوری قانون را تخریب کردند(میگفتند قانون صورتی است و از حجاب اسلامی عدول کرده!) که باعث تردید حاکمیت در پیگیری و تصویب آن شد. بگذریم!
✅ اما نکتهای که ضرورت طرح آن باعث نگارش این یادداشت شد چیست؟ اساسا هیچ عقل سلیمی در تزاحم میان یک حکم شرعی با اصل حکومت اسلامی قائل به اولویت حکم شرعی نیست! زیرا اگر حکومت اسلامی نباشد نسخه آن حکم شرعی نیز پیچیده خواهد شد! این را یک بچه صغیر هم میفهمد و نیازی نیست شما از کتاب البیع رفرنس بیاورید! پس صورت سوال که این همه اختلاف ایجاد نموده که این نیست جناب نبویان! صورت سوال را کمی پیچیدهتر و تخصصیتر تبیین کنید! سوآل این است که براساس کدام ادله و شواهد معتبر به این قطعیت میفرمایید که ابلاغ و اجرای قانون حجاب در سال ۱۴۰۳ باعث تضعیف نظام اسلامی خواهد شد؟
✅ راستش در صحبتهای شما که چیزی جز همان سوءتفاهمهای سیاستمداران منفعل و مشهورات نامعتبر برخی از نخبگان دانشگاهی نشنیدیم! «اسلحه در کشور زیاد شده، سوریه سقوط کرده، ناترازی انرژی داریم پس قید حجاب را بزنیم» واقعا این است سطح استدلال و تحلیل شما؟! این جمله شما که دیگر خیلی محشر بود که فرمودید: «آن زمان که ما قانون را تصویب کردیم هنوز سوریه سقوط نکرده بود و سیدحسن ترور نشده بود»! الله اکبر از این بینش حکمرانی! مثل این است که بگوییم حضرت آقا به پشتوانه حزبالله لبنان و بشار اسد و حشدالشعبی کشف حجاب را حرام سیاسی نامیدند و دلیل اینکه این روزها بیانی از ایشان درباره حجاب نمیشنویم فقدان این عناصر در حال حاضر است!
✅ جناب نبویان! بنده به عنوان یکی از حامیان ابلاغ قانون حجاب یک استدلال ساده داشتم و دارم که میخواهم آن را با شما در میان بگذارم. از قضا من هم یک نگرانی بیشتر ندارم و آن هم تضعیف حاکمیت اسلامی است و اتفاقا این عقب نشینی ناشیانه مسئولان از حجاب را هم نشانه ضعف و انفعال حاکمیت و هم یک عامل مهم در تضعیف بیشتر ارکان نظام میدانم(مفصل گفتم و نوشتم). جناب نبویان! واقعا نمیشد قانون را ابلاغ کرد و در مرحله اجرا با یک تدبیر و عقلانیتی مفاد آن را محقق نمود؟ یعنی نظام اسلامی انقدر بی تدبیر است که یا باید به طور کلی قانون حجاب را زیر پا لگد کند و در مقابل کنشهای سیاسی و براندازانهی آشکار و متعدد این روزها سکوت کند، یا قانون را ابلاغ کند و یک راست به سراغ آن دختر روسری افتادهی مترو و بیآرتی رود؟ یعنی هیچ نقطه تعادلی برای شروع اجرای این قانون وجود نداشت؟!
✅ این دوگانهی صفر و صدی در مواجهه با موضوع قانون حجاب را از کجا درآوردید؟ یعنی نمیشد قانون را به حرمت و اعتبار مجلسی که خودتان نماینده آن هستید و شورای نگهبانی که رکن این نظام است، قانون مصوبش را ابلاغ میکردید اما در مرحله اجرا طوری تدبیر میکردید که اسلحههای درون کشور فعال نشوند!!!؟ یعنی اگر شما براساس این قانون متعرض مافیای کثیف مد و لباس در کشور میشدید ایران تگزاس میشد؟! اگر شما شرکتها و استارتآپهایی که در رویدادها و تبلیغاتشان یک لگد هم به حجاب و حیا و شرف میزنند، گوشمالی میدادید جولانی به ایران لشگر میکشید؟!! یاللعجب…
✅ آقای نبویان! اینکه شما در معادله خود یک طرف را «اصل نظام» قرار میدهید و طرف دیگر را «حجاب به مثابه یک حکم شرعی»(و احتمالا یک فرع فقهی!) یک مغالطه است. طرف دیگر این معادله یک فرع فقهی نیست که شما به راحتی حکم به تعطیلی آن میکنید و اصل نظام را انتخاب میکنید! خیر! معادله را اینگونه بخوانید: یک طرف اصل نظام و طرف دیگر «کنش براندازانه علیه نظام». آن وقت به این سادگی اظهارنظر نمیکردید. مگر غیر از این است که کشف حجاب حرام سیاسی است؟ نمیخواهم بگویم هرکسی کشف حجاب میکند معنای براندازی در ذهن دارد. اما این رفتار صرفا دلالت فقهی ندارد. میدانید و توضیح بیشتر نمیدم..