به طور جامع به نقش سینما در جامعه پرداخته شده و به ویژه بر تأثیرات آن بر فرهنگ و هنجارهای اجتماعی تأکید شده است. نکات مهم و جزئیات بیشتری از محتوا شامل موارد زیر است:
۱٫ نقش سینما در شکلدهی به فرهنگ عمومی
سینما به عنوان یکی از قدرتمندترین رسانههای فرهنگی، تأثیر زیادی بر شکلدهی هنجارهای اجتماعی و فرهنگی دارد. فیلمها میتوانند بازتابی از ارزشها و دیدگاههای جامعه باشند، اما به همان اندازه میتوانند در جهتدهی به تغییرات فرهنگی نیز نقش ایفا کنند. در متن به این مسئله اشاره شده که سینما توانسته است تغییراتی در نگرشها نسبت به خانواده، روابط بین زن و مرد، و جایگاه اجتماعی افراد ایجاد کند.
۲٫ انتقاد از سینمای روشنفکری پس از انقلاب
نویسنده فایل، به نقد سینمای روشنفکری بعد از انقلاب پرداخته و معتقد است که این جریان فیلمسازی، از مسیر ارزشهای اسلامی و سنتی جامعه فاصله گرفته است. یکی از انتقادات اصلی این است که سینمای روشنفکری به جای نمایش واقعیتهای اجتماعی و فرهنگ بومی، بیشتر بر بازنمایی سبک زندگی غربی و مدرن تأکید دارد. این سبک از فیلمها که بیشتر برای طبقه روشنفکر جامعه ساخته میشوند، به نحوی از ارزشهای خانواده و نقشهای سنتی زن و مرد فاصله گرفتهاند و حتی آنها را به چالش کشیدهاند.
۳٫ نقش خانواده در فیلمها
در فایل به تفصیل به این موضوع پرداخته شده که چگونه در سینمای روشنفکری نقشهای سنتی خانواده تضعیف شده است. مادران و پدران در فیلمها معمولاً جایگاه محوری خود را از دست دادهاند و به جای آن، شخصیتهایی که از ارزشهای خانوادگی فاصله گرفتهاند، بیشتر دیده میشوند. این فیلمها تصویری از زنان مستقل و مردان منفعل نشان میدهند که برخلاف ارزشهای سنتی جامعه ایرانی است. این تصویرسازی، به باور نویسنده، بر بینندگان و بخصوص جوانان تأثیر منفی میگذارد.
۴٫ جایگاه زنان در سینما
یکی از نقدهای اصلی فایل به نحوه نمایش زنان در سینما برمیگردد. به باور نویسنده، زنان در سینمای روشنفکری به گونهای نمایش داده میشوند که با واقعیتهای فرهنگی جامعه سازگار نیستند. این فیلمها اغلب زنان را در نقشهای فردگرایانه و گاه در تضاد با نقشهای سنتی مثل مادر یا همسر نشان میدهند. این تصویرسازی نه تنها با ارزشهای اسلامی و خانوادگی در تضاد است، بلکه به نوعی تضعیفکننده جایگاه زن در خانواده نیز محسوب میشود.
۵٫ ترویج سبک زندگی تجملگرایانه
در بخشهایی از فایل، به این موضوع اشاره شده که بسیاری از فیلمهای تولید شده پس از انقلاب، به نمایش زندگیهای لوکس و تجملگرایانه پرداختهاند. این فیلمها، به جای پرداختن به مسائل واقعی و مشکلات روزمره مردم، اغلب سبک زندگی طبقات مرفه جامعه را به تصویر میکشند و این مسئله باعث ایجاد فاصله بین فیلمها و مخاطبان عمومی میشود. نمایش خانههای مجلل، خودروهای لوکس و لباسهای گرانقیمت، تصویری غیرواقعی از زندگی برای بینندگان فراهم میکند و ممکن است باعث شود که افراد عادی جامعه احساس کمبود کنند.
۶٫ آثار فرهنگی و اجتماعی فیلمها
در ادامه، به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی فیلمها اشاره شده و گفته شده که سینما میتواند عامل تغییرات عمیق در نگرشها و ارزشهای جامعه باشد. در فیلمهای مورد نقد، تغییراتی مانند تضعیف نقشهای سنتی در خانواده، کمارزش شدن مفاهیمی مانند حجاب و عفاف، و عادیسازی روابط غیرسنتی مورد تأکید قرار گرفته است. این آثار فرهنگی میتوانند در درازمدت به تغییرات ساختاری در جامعه منجر شوند که ممکن است در تضاد با ارزشهای بومی و اسلامی باشد.
۷٫ لزوم کنترل و نظارت بر محتوای فیلمها
یکی از پیشنهادات مهم مطرح شده در متن، ضرورت نظارت و کنترل دقیقتر بر محتوای فیلمها است. نویسنده معتقد است که اگر محتوای فیلمها به درستی نظارت نشود، میتواند به گسترش ناهنجاریهای اجتماعی منجر شود. به همین دلیل تأکید شده که باید قوانین مشخصی برای نظارت بر تولیدات سینمایی وجود داشته باشد و سیستم اعطای مجوز فیلمها باید دقیقتر عمل کند. این نظارت نه تنها باید بر محتوای اخلاقی فیلمها باشد، بلکه باید از جنبههای فرهنگی و ارزشی نیز به آنها توجه شود.
۸٫ نقد سیاستهای سینمایی
در نهایت، فایل به نقد برخی از سیاستهای سینمایی کشور نیز پرداخته است. اشاره شده که برخی از تولیدات سینمایی بدون توجه به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آنها مجوز گرفتهاند و این مسئله باعث بروز مشکلاتی در حوزه فرهنگ عمومی شده است. پیشنهاد شده که سیاستهای اعطای مجوز فیلمها بازنگری شده و فیلمهایی که با فرهنگ بومی و اسلامی تضاد دارند، محدود شوند.