سلام و درود خدمت یکایک شما خوبان بیننده. امشب شب میلاد علمدار حسین است؛ میلاد علمدار وفادار حسین است. گر بود علی محرم اسرار محمد، عباس علی محرم اسرار حسین. امیدوارم هر کجایی که هستین در این روزها و شبهای نورانی تنتون سلامت و دلتون خوش باشه. اعیاد شعبانیه بر شما مبارک. خدا را شکر این اعیاد پشت سر هم میآیند و میروند و انشاالله که در این روزهای خوشی اهل بیت، ما هم شاد باشیم و در کنار عزیزانمان جشن و سرور برپا کنیم. این شبها، شبهای عید و شادمانی است؛ خیلیها برای مراسم ازدواج این شبها را انتخاب میکنند یا به خواستگاری میروند تا روزهای بزرگی را برای خود ثبت کنند. به همه این عزیزان تبریک میگویم. در کنار شما هستیم با برنامه «خیابان آزادی».
پویش «یک تجربه شیرین» و ارتباط آن با جبهه مردمی زیست عفیفانه: همانطور که بینندگان پروپاقرص برنامه میدانند، ما یک پویش داریم به نام «یک تجربه شیرین». اگر تا الان شرکت نکردهاید، دست بجنبانید! این پویش، در واقع حرکتی در راستای تقویت جبهه مردمی زیست عفیفانه است. ما به دنبال شنیدن تجربیات شیرین شما در حوزه عفاف و حجاب هستیم. هر حرف، سخن یا کار موثری که در این زمینه انجام دادهاید را با ما به اشتراک بگذارید تا نشان دهیم چگونه یک سبک زندگی عفیفانه میتواند در جامعه ترویج یابد. برای شرکت، کافیست به شماره ۳۰۵۷۵۸ پیامک بزنید تا همکارانم شما را راهنمایی کنند. هر شب هم به یک نفر از شرکتکنندگان، جایزه ۵ میلیون تومانی کمک هزینه سفر به کربلای معلی اهدا میشود. برنده امشب ما سرکار خانم سمیه نشاط از مشهد مقدس هستند که به ایشان تبریک میگوییم.
تحلیل کنشگری در حوزه حجاب و عفاف: نکته بسیار جالبی از مرحوم علامه مصباح یزدی در باب نحوه کنشگری در حوزه حجاب و عفاف شنیدم. ایشان میفرمودند الگوی آمرانه امر به معروف که در رسالهها آمده، برای شرایط خاصی است. در شرایط اجتماعی امروز، باید با ظرافت، لطافت و مودت سعی کرد وضع اجتماعی را تغییر داد، زیرا لحن آمرانه ممکن است تنشزا باشد. ایشان به تجربه موفق یک گروه اجتماعی اشاره کردند که به صورت گروهی و با فاصله به خانمهایی که پوشش مناسبی نداشتند تذکر میدادند و نتیجه میگرفتند. این همان سنگ بنای شکلگیری جدبهه مرمی برای ترویج زیست عفیفانه است. آقای مصباح سالها قبل از فراگیر شدن این گروههای مردمی، این الگو را مصداق صحیح امر به معروف میدانستند که نیازمند ملاحظات روانشناختی است. این نگاه نشان میدهد که نسبت جبهه مردمی با عفاف و حجاب، یک نسبت مبتنی بر هدایت نرم و فرهنگی است.
پویش «یک تجربه شیرین»: بعضی تجربهها آنقدر شیرین هستند که زندگی آدمها را تغییر میدهند. ما در این پویش قصد داریم تجربیات شیرین شما در موضوع عفاف و حجاب را به عنوان بخشی از حرکت بزرگ جبهه مردمی زیست عفیفانه دریافت کنیم و بهترینها را به بقیه معرفی کنیم. برای شرکت و بردن جایزه ۵ میلیون تومانی سفر کربلا، عدد ۴ را به ۳۰۰۰۵۷۵۸ پیامک کنید. منتظر شنیدن صدای دلنشین شما و تجربیاتتان در ترویج حیا و عفاف هستیم.
(بخش ویدیویی) نقش مردم در فرهنگسازی حجاب: حجاب یک امر فرهنگی است و فرهنگ در ارتباط بین انسانها ساخته میشود. کم و کیف فرهنگ عفاف و حجاب به تعاملات روزمره مردم وابسته است. اگر بخواهیم اتفاقات ماندگار و مثبتی در این زمینه رخ دهد، باید بدنه مردمی به میدان بیاید. اینجاست که مفهوم جبهه مردمی زیست عفیفانه معنا پیدا میکند؛ یعنی حرکتی که توسط خود مردم برای تقویت فرهنگ حجاب، عفاف، غیرت و حیا شکل میگیرد. این جبهه مردمی میتواند در تمام عرصهها فعال باشد:
- خانواده: به عنوان اولین و مهمترین محیط.
- تولیدکنندگان: با تولید عروسک محجبه، لوازمالتحریر ایرانی-اسلامی و لباسهای پوشیده.
- معلمان و اساتید: با تبیین گفتمان عفاف و حجاب و رفع شبهات.
- دانشجویان: با ایجاد کرسیهای آزاداندیشی.
- و همه اقشار جامعه: با تعامل اجتماعی موثر و امر به معروف لسانی. اصل حضور اجتماعی خانمهای محجبه، خود یک کنشگری مهم در راستای یک زندگی عفیفانه است.
گفتگو با حجتالاسلام دکتر احمد رهدار: نسبت حکومت و مردم در مسئله حجاب: مجری: سلام عرض میکنم. اعیاد شعبانیه مبارک. امشب درباره نقش مردم در مسئله حجاب صحبت میکنیم. یک انگارهای وجود دارد که میگوید حکومت اسلامی مسئول پیادهسازی دین است و مردم دیگر نقشی ندارند. نظر شما چیست؟
دکتر رهدار: سلام. بخشی از این انتظار درست است؛ مردم از حکومت دینی انتظار اقامه دین را دارند. اما این، وظیفه مردم را نفی نمیکند. نسبت جبهه مردمی زیست عفیفانه با جبهه مردمی به طور کلی، یک نسبت تخصصیشده است؛ یعنی گروهی از مردم دغدغهمند، به صورت متمرکز برای یک هدف فعالیت میکنند. مشکل اینجاست که ما گاهی دچار دوگانگی حکومت و مردم میشویم. در تفکر دینی، حکومت امتداد ظرفیتهای «امت» است. وظایف امت با وظایف دولت متفاوت است. مفهوم راهبر برای امت، «هدایت» است که از نظم درونی و باور میآید. اما مفهوم راهبر برای دولت، «مدیریت» است که مبتنی بر نظم بیرونی و قانون است. حجاب و عفاف یک مسئله باوری و درونی است. خاستگاه آن باید در ساحت امت و با پروژه هدایت شکل بگیرد. وقتی امت به درستی شکل نگیرد و وظایفش را انجام ندهد، حکومت برای پر کردن خلأ ورود میکند و چون ابزارش مدیریتی و بیرونی است، ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.
مجری: پس آیا باید کنشگری در عرصه حجاب را متوقف کنیم تا امت ساخته شود؟
دکتر رهدار: خیر. امت اسلامی دقیقاً در ضمن تحقق خود دین و ارزشهایی مانند زیست عفیفانه ساخته میشود. حکومت هم در ساخت امت نقش دارد، اما تقدم با امت است. مشکل امروز ما، غلبه یک ارتباط رسمی و اداری بین حکومت و مردم است، به جای یک ارتباط حقیقی. حکومت باید به ظرفیتهای جبهه مردمی اعتماد کند. شاید مردم دیرتر از حکومت به نتیجه برسند، اما وقتی حل کنند، پایدار و درست حل میکنند. وظیفه دولت، سیاستگذاری کلان، جعل قانون و فراهم کردن عرصه برای فعالیت مردم است، نه تصدیگری کامل در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب. باید اجازه داد وظایف امتی که مبتنی بر حیا، غیرت و عفاف است، توسط خود مردم و تشکلهایی چون جبهه مردمی زیست عفیفانه به سرانجام برسد.
(بخش ویدیویی) تجربیات مردمی در ترویج حجاب: در این بخش، شهروندان تجربیات خود را از تاثیرگذاری از طریق محبت و کمک به دیگران به جای تذکر مستقیم به اشتراک گذاشتند. این داستانها نمونههای عملی و موفقی از کنشگری در سطح جبهه مردمی هستند که نشان میدهد چگونه یک رفتار مبتنی بر عفاف و کرامت انسانی، به صورت خودجوش به ترویج حجاب و عفاف منجر میشود.
گفتگو با دکتر نرگس علیزاده: رواج جراحیهای زیبایی مجری: خانم دکتر، شاهد افزایش افراطی جراحیهای زیبایی در کشور هستیم. دلیل این پدیده چیست؟
دکتر علیزاده: سلام. هدف اولیه جراحی زیبایی، اصلاح ناهنجاریهای مادرزادی یا ناشی از حوادث بود. اما امروز، دلایل آن تغییر کرده است. فضای مجازی و نیاز به دیده شدن، جوانان را به سمت اقدامات غیرمتعارف سوق میدهد. این پدیده، در نقطه مقابل یک سبک زندگی عفیفانه قرار دارد که عزت نفس و ارزش را درونی میداند نه در ظاهر. وقتی ارزشهای اصیلی چون حیا و عفاف در جامعه کمرنگ شود، افراد برای کسب هویت و اعتماد به نفس به ابزارهای بیرونی و سطحی مانند جراحیهای افراطی پناه میبرند. انگیزههای اقتصادی و تبلیغات غیرواقعی نیز به این روند دامن میزند. راهکار اصلی، بازگشت به فرهنگسازی است؛ باید به جوانان و نوجوانان کمک کنیم تا از طریق رشد درونی و کسب موفقیتهای واقعی، احساس ارزشمندی کنند، نه از طریق تغییرات ظاهری. تقویت اعتماد به نفس در خانواده و مدرسه، میتواند بهترین راه برای مقابله با این پدیده باشد.
سخن پایانی مجری: سپاسگزارم از شما هموطنان خوب که همراه ما بودید. امیدواریم با تکیه بر ظرفیتهای عظیم مردمی و تقویت جبهه مردمی زیست عفیفانه، شاهد جامعهای باشیم که در آن عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش درونی و زیبا شناخته میشود. روز و روزگارتان خوش، اعیاد بر شما مبارک. خدانگهدار.