صحبتهای جناب آقای محسن مهدیان درباره نقش رسانهها و حجاب
۱٫ نقش رسانهها در شکلدهی افکار عمومی
جناب آقای مهدیان به تأثیر شگرف رسانهها در جامعه امروز اشاره میکند. به گفته او، رسانهها از طریق ایجاد “مارپیچ سکوت” و ضریب دادن به مسائل خاص، میتوانند نگاه عمومی را منحرف کنند. رسانههای داخلی و خارجی با پمپاژ مداوم اخبار و تصاویر مرتبط با بیحجابی و ایجاد فضای مسموم، سعی در کمرنگ کردن ارزشهای اسلامی دارند. این رسانهها، به ویژه با تمرکز بر واژگان کلیدی مانند “آزادی” و “حقوق زنان”، میخواهند ادراک عمومی را تغییر دهند و حجاب را به عنوان نمادی از اجبار و سلب آزادی نشان دهند.
۲٫ مواجهه دشمن با حجاب به عنوان یک نماد
به گفته جناب آقای مهدیان، دشمنان نظام اسلامی در سالهای اخیر، حجاب را به عنوان نماد دین و تقابل با جمهوری اسلامی ایران هدف قرار دادهاند. او معتقد است که حجاب فقط یک پوشش نیست، بلکه نمادی از بروز اجتماعی دین است و دشمنان با هدفگذاری روی این نماد، سعی در ایجاد بیثباتی در جامعه دارند. دشمنان از طریق استفاده از رسانهها و بازنماییهای غلط، تلاش میکنند تا حجاب را به عنوان یک مانع برای آزادی زنان ایرانی به تصویر بکشند.
۳٫ اهمیت بازنمایی صحیح در رسانهها
جناب آقای مهدیان تأکید میکند که یکی از راههای مقابله با این جریانها، ایجاد بازنماییهای درست و دقیق در رسانههای داخلی است. او توضیح میدهد که دشمنان نتوانستند در عرصه خیابانی و میدانی موفق شوند و در تغییر رفتار مردم ناتوان ماندند، بنابراین با استفاده از تکنیکهای رسانهای و ایجاد بازنماییهای تحریفشده، سعی در تغییر ذهنیت و ادراک مردم دارند. او میگوید که رسانههای دشمن با تحریک احساسات و هیجانات از طریق تصاویر و اخبار جهتدار، در تلاشند تا مردم را نسبت به حجاب بدبین کنند.
۴٫ مارپیچ سکوت و اقلیت پرصدا
جناب آقای مهدیان اشاره میکند که رسانههای خارجی با ایجاد “مارپیچ سکوت”، اقلیت بیحجاب را پرصدا و اکثریت جامعه که به ارزشهای دینی پایبند هستند را خاموش و منفعل نشان میدهند. این تکنیک رسانهای باعث میشود تا افراد احساس کنند که در اقلیت هستند و از بیان نظرات خود خودداری کنند، در حالی که در واقع اکثریت جامعه به ارزشهای حجاب پایبند هستند.
۵٫ رسانههای اجتماعی و نقش آنها در ترویج بیحجابی
جناب آقای مهدیان به شدت از رسانههای اجتماعی انتقاد میکند که فضای ضدحجاب را تقویت کردهاند. به اعتقاد او، این رسانهها به عنوان ابزارهایی برای ترویج بیحجابی و ضدیت با نظام اسلامی استفاده میشوند. او از برنامههایی مانند “چهارشنبههای سفید” و “آزادیهای یواشکی” یاد میکند که به وسیله رسانههای اجتماعی ترویج یافتهاند و هدف آنها کمرنگ کردن ارزشهای دینی و تضعیف نهاد خانواده است.
۶٫ پروژه دشمن: ایجاد تضاد بین دین و جامعه
جناب آقای مهدیان توضیح میدهد که هدف نهایی دشمنان، ایجاد تضاد بین دین و جامعه و تبدیل حجاب به مسئلهای صرفاً سیاسی است. به گفته او، دشمنان از طریق نمایشهای رسانهای و تحریک افراد، تلاش میکنند تا دین را به عنوان یک محدودیت اجتماعی معرفی کنند. او میگوید که این پروژه دشمن باعث شده تا بسیاری از مردم تصور کنند که حجاب اجباری است و با آزادی در تضاد قرار دارد.
۷٫ ضرورت کنشگری فعال در عرصه حجاب
جناب آقای مهدیان تأکید میکند که جامعه متدین و رسانههای داخلی باید با کنشگری فعال در عرصه حجاب وارد عمل شوند. او معتقد است که بدون حضور فعال رسانهای و تلاش برای تبیین صحیح مسئله حجاب، دشمنان موفق خواهند شد که ادراکات نادرست را در ذهن مردم تقویت کنند. او به ضرورت بازنماییهای رسانهای مثبت از زنان محجبه و تأکید بر ارزشهای دینی اشاره میکند.
۸٫ بیحجابی به عنوان ابزار فشار علیه نظام
جناب آقای مهدیان معتقد است که بیحجابی و ترویج آن، تنها یک مسئله اجتماعی نیست، بلکه ابزاری برای فشار علیه نظام جمهوری اسلامی است. او توضیح میدهد که جریانهای ضد نظام از طریق ترویج بیحجابی و به چالش کشیدن ارزشهای دینی، به دنبال ایجاد نارضایتی و تضعیف هویت دینی و اجتماعی مردم ایران هستند.
۹٫ تحریک احساسات مردم علیه حجاب
جناب آقای مهدیان به استفاده دشمن از تحریک احساسات مردم علیه حجاب اشاره میکند. او توضیح میدهد که رسانهها با استفاده از تصاویر و ویدئوهای احساسی، تلاش میکنند تا مردم را به حجاب بدبین کنند. به گفته او، این روش رسانهای برای ایجاد تغییرات سطحی و هیجانی در جامعه به کار گرفته میشود.
۱۰٫ مقابله با جریانهای ضد حجاب با گفتگو و تبیین
جناب آقای مهدیان پیشنهاد میدهد که برای مقابله با جریانهای ضد حجاب، باید با گفتگو و تبیین صحیح وارد عمل شد. او تأکید میکند که نباید به روشهای افراطی و تندروانه متوسل شد، بلکه باید با استفاده از منطق و گفتگو، افراد را به ارزشهای حجاب و عفاف متقاعد کرد. او به اهمیت تربیت صحیح نسل جوان و گفتگو با آنان درباره ارزشهای دینی اشاره میکند.