کنشگری اجتماعی بهعنوان وظیفه: قرهباغی کنشگری در حوزه حجاب را یک وظیفه دینی و اجتماعی میداند. او بر این باور است که هر فرد مسلمان موظف است که در ترویج ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه مشارکت کند. این کنشگری نباید به عنوان یک انتخاب شخصی دیده شود، بلکه یک مسئولیت جمعی است که هر فرد در قبال جامعه خود دارد. از دیدگاه او، اگر هر فردی در جایگاه خود به اصلاح رفتارهای اجتماعی کمک کند، جامعهای با ارزشهای قویتر خواهیم داشت.
آموزش و آگاهیبخشی بهعنوان ابزار کنشگری: جناب آقای قرهباغی بر اهمیت آموزش و آگاهیبخشی بهعنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای کنشگری تأکید کرد. او گفت که برای مقابله با چالشهای فرهنگی و اجتماعی، نیاز به آگاهیبخشی و آموزش صحیح وجود دارد. این آموزشها باید از دوران کودکی و از طریق نهادهای آموزشی شروع شود تا افراد به درک درستی از ارزشهای دینی و فرهنگی دست یابند.
۶٫ تأثیر فرهنگهای بیگانه بر ارزشهای دینی:
تأثیر منفی فرهنگهای غربی: جناب آقای قرهباغی به تأثیرات منفی فرهنگهای بیگانه، بهویژه فرهنگ غربی، بر جوانان و جامعه اشاره کرد. او بیان داشت که بسیاری از ارزشهای دینی، به دلیل نفوذ فرهنگهای بیگانه از طریق رسانهها و فضای مجازی، در حال تضعیف است. او هشدار داد که اگر جامعه نتواند با این فرهنگها مقابله کند، به مرور زمان هویت دینی و فرهنگی خود را از دست خواهد داد.
گفتمانسازی برای مقابله با فرهنگ بیگانه: قرهباغی تأکید کرد که تنها راه مقابله با نفوذ فرهنگ بیگانه، تقویت گفتمانهای بومی و دینی است. او بیان داشت که باید فرهنگ اسلامی را از طریق ابزارهای مختلف، مانند رسانهها، مدارس و خانوادهها تقویت کنیم تا جوانان بتوانند به ارزشهای خود بازگردند و در برابر فرهنگهای خارجی مقاومت کنند.
۷٫ نقش فضای مجازی در مسائل فرهنگی و اجتماعی:
تأثیر فضای مجازی بر رفتارهای اجتماعی: جناب آقای قرهباغی به نقش تأثیرگذار فضای مجازی در رفتارهای اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. او گفت که فضای مجازی باعث شده است که بسیاری از افراد به خصوص جوانان، تحت تأثیر ارزشهای غیراسلامی قرار گیرند. تبلیغات گسترده علیه حجاب و ترویج سبک زندگی غربی از طریق فضای مجازی، باعث تغییراتی در رفتارهای اجتماعی شده که نیاز به توجه دارد.
ضرورت مدیریت و نظارت بر فضای مجازی: قرهباغی تأکید کرد که دولت و نهادهای فرهنگی باید نقش فعالی در مدیریت فضای مجازی ایفا کنند. او بیان داشت که بدون نظارت دقیق بر این فضا و مقابله با محتواهای مخرب، جامعه به سرعت به سمت پذیرش ارزشهای بیگانه سوق داده خواهد شد. او همچنین بر استفاده از فضای مجازی برای ترویج ارزشهای دینی و فرهنگی تأکید کرد.
جناب آقای قرهباغی در سخنرانی خود به مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و دینی اشاره کردند، که از جمله مهمترین محورهای آن میتوان به اهمیت حجاب، کنشگری اجتماعی، و تأثیرات فرهنگی و اقتصادی در جامعه اشاره کرد. در ادامه، بهطور جامعتری این موضوعات را بررسی و توضیح میدهیم:
۱٫ اهمیت کنشگری در حوزه حجاب:
ارزش کنشگری در حوزه حجاب: جناب آقای قرهباغی بهطور ویژه به اهمیت کنشگری در حوزه حجاب و عفاف پرداختند. ایشان حجاب را نه فقط بهعنوان یک دستور دینی، بلکه بهعنوان یک نماد فرهنگی و اجتماعی معرفی کردند. از دیدگاه او، حجاب نماد هویت اسلامی است که باید از طریق کنشگری فعالانه حفظ و تقویت شود. این کنشگری به معنای حضور فعالانه در جامعه، با هدف تقویت ارزشهای دینی و اخلاقی است. کنشگران در این عرصه نقش اساسی در ترویج و نهادینهسازی حجاب ایفا میکنند، اما این فعالیتها باید با روشهای مثبت و محترمانه انجام شود.
روشهای موثر در کنشگری: قرهباغی تأکید دارد که کنشگری مؤثر در حوزه حجاب باید با رویکردی آگاهانه و احترامآمیز باشد. او معتقد است که ترویج حجاب از طریق روشهای مسالمتآمیز، مانند تذکر لسانی و تعامل محترمانه با افراد، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. از نظر ایشان، برخوردهای تند و قهری معمولاً تأثیر منفی داشته و افراد را از حجاب دور میکند، در حالی که ارتباط دوستانه و همراه با محبت میتواند به تغییر رفتارهای اجتماعی منجر شود.
۲٫ چالشهای اجتماعی و فرهنگی مرتبط با حجاب:
پدیده کشف حجاب و پیامدهای آن: جناب آقای قرهباغی به یکی از بزرگترین چالشهای فرهنگی جامعه یعنی پدیده کشف حجاب اشاره کردند. او بیان کرد که برخی جریانهای سیاسی و اجتماعی از این پدیده بهعنوان ابزاری برای تضعیف ارزشهای دینی استفاده میکنند. کشف حجاب، از دیدگاه ایشان، نه تنها یک مسئله شخصی نیست، بلکه پیامدهای اجتماعی گستردهای دارد که میتواند به تضعیف اخلاقیات و فرهنگ جامعه منجر شود.
نقش فضای مجازی در تضعیف ارزشها: قرهباغی به نقش مهم فضای مجازی در گسترش فرهنگ بیحجابی اشاره کرد و گفت که فضای مجازی مرزهای اخلاقی را تضعیف کرده است. ایشان باور دارند که تبلیغات منفی و تأثیرات فرهنگی خارجی از طریق فضای مجازی، به شدت بر رفتار و سبک زندگی جوانان تأثیر میگذارد. این تأثیرات میتواند به کاهش توجه به ارزشهای دینی مانند حجاب منجر شود.
۳٫ پیوند مشکلات اقتصادی و فرهنگی:
تأثیر وضعیت اقتصادی بر حجاب: جناب آقای قرهباغی بهطور دقیقتر به نقش وضعیت اقتصادی در مسائل فرهنگی، از جمله حجاب، اشاره کردند. او بیان داشت که فشارهای اقتصادی موجود، نظیر بیکاری و مشکلات معیشتی، باعث شده است که مردم کمتر به مسائل دینی و فرهنگی توجه کنند. افراد در شرایط اقتصادی سخت، به دلیل اولویتهای دیگر مانند تأمین معیشت، ممکن است کمتر به رعایت حجاب و ارزشهای دینی توجه داشته باشند.
نقش مسئولان در حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی: قرهباغی تأکید کرد که مسئولان باید سیاستهای مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی اتخاذ کنند، چرا که این امر به بهبود شرایط فرهنگی جامعه نیز کمک میکند. او بیان داشت که مشکلات اقتصادی و فرهنگی به هم پیوستهاند و حل یکی از آنها میتواند به رفع دیگری نیز کمک کند.
۴٫ تذکر لسانی و تعامل محترمانه:
اهمیت تذکر لسانی در امر به معروف و نهی از منکر: یکی از موضوعات برجسته در سخنرانی جناب آقای قرهباغی، اهمیت تذکر لسانی در فرآیند امر به معروف و نهی از منکر بود. او تأکید کرد که تذکر لسانی یکی از بهترین ابزارها برای اصلاح رفتارهای اجتماعی است و این ابزار باید با محبت و احترام استفاده شود. به اعتقاد او، تذکر لسانی زمانی اثرگذار خواهد بود که با تعامل محترمانه و بدون خشونت انجام شود. او گفت که تذکر اگر به درستی و با نیت خالص انجام شود، میتواند نتایج مثبتی در ترویج حجاب و عفاف به همراه داشته باشد.
تعامل محترمانه با افراد: قرهباغی تأکید داشت که برای موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر، باید با افراد بهگونهای محترمانه و دوستانه رفتار کرد. او گفت که فشارهای اجتماعی و برخوردهای تند، اغلب نتیجه عکس دارند و به جای تشویق به رعایت حجاب، ممکن است باعث ایجاد مقاومت شود. بهجای آن، باید از روشهای محبتآمیز و مشفقانه استفاده کرد تا افراد خودشان به اهمیت این ارزشها پی ببرند.
۵٫ کنشگری به عنوان وظیفه دینی و اجتماعی:
آقای دکتر بانکی پور در صحبتهای خود به ابعاد مختلف لایحه عفاف و حجاب پرداخته و جزئیات مربوط به چالشهای قانونی، اجرایی و فرهنگی این لایحه را توضیح دادهاند. در ادامه، توضیحات بیشتری در مورد هر کدام از بخشهای اصلی گفتار ایشان ارائه میشود:
۱٫ لایحه عفاف و حجاب و مسیر قانونی آن
تصویب لایحه و چالشها: دکتر بانکی پور اشاره میکنند که این لایحه حدود یک سال است که در مراحل تصویب قرار دارد و هنوز نهایی نشده است. با وجود اینکه این لایحه با مشورت متخصصین و کارشناسان قضایی و فرهنگی تنظیم شده، به دلیل ایرادات مطرح شده توسط شورای نگهبان و نظرات مختلف در مجلس، تصویب آن با تأخیر مواجه شده است. به طور خاص، اصلاحات لازم بر روی لایحه و نظرات دستگاههای مختلف قضایی و دولتی به علت تفاوت دیدگاهها در برخی موارد، باعث کندی روند شده است.
اجرای آزمایشی: یکی از ویژگیهای این لایحه این است که قرار است به صورت آزمایشی به مدت سه سال اجرا شود. این ویژگی باعث شده که برخی از ایرادات و نظرات مخالف به نحوه اجرای لایحه وارد شود و اصلاحات و تغییرات مختلفی بر آن اعمال شود.
۲٫ دوگانگی در مواجهه با احکام شرعی و اجتماعی
دکتر بانکی پور به اختلافنظرها در حاکمیت اشاره میکنند. به گفته ایشان، برخی معتقدند که احکام شرعی، از جمله حجاب، باید بدون توجه به شرایط اجتماعی اجرا شوند، در حالی که دیگران معتقدند که این احکام باید با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و فرهنگی به اجرا درآید. این اختلافات در دیدگاه، تأثیر زیادی بر روند تصویب و اجرای قوانین مربوط به حجاب و عفاف داشته است.
۳٫ مجازاتها و نحوه برخورد با تخلفات
جریمه نقدی و سیستم هوشمند: یکی از روشهای پیشنهادی برای برخورد با تخلفات مربوط به حجاب، اعمال جریمههای نقدی است. بانکی پور توضیح میدهد که این جریمهها از طریق سیستمهای هوشمند و بدون نیاز به دخالت مستقیم مأمورین انتظامی به افراد اطلاع داده میشود. در این سیستم، اگر فردی مبلغ کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد، مبلغ جریمه در مراحل بعدی از حساب وی کسر خواهد شد.
مثالی از کشف حجاب در فضای مجازی: ایشان به مثالی از فردی اشاره میکنند که در فضای مجازی اقدام به کشف حجاب کرده و سیستمهای نظارتی این تخلف را شناسایی کردهاند. در این حالت، فرد متخلف با جریمه نقدی مواجه خواهد شد.
سیستم قضایی و توانایی رسیدگی: یکی از نگرانیهای بانکی پور این است که در صورت برخورد با تعداد زیادی از تخلفات، آیا سیستم قضایی توانایی رسیدگی به این حجم از پروندهها را خواهد داشت یا خیر. این موضوع میتواند چالش بزرگی برای اجرای مؤثر لایحه باشد.
۴٫ نقش ناظرین اجتماعی
کنشگران و ناظرین: در لایحه عفاف و حجاب، کنشگران اجتماعی و ناظرین نیز نقش مهمی در نظارت بر اجرای قانون ایفا میکنند. بانکی پور اشاره میکنند که این ناظرین افراد آموزشدیدهای خواهند بود که میتوانند تخلفات را گزارش دهند و به اجرای قانون کمک کنند.
۵٫ برخورد با سلبریتیها و مروجان بیحجابی
برخورد با سلبریتیها: دکتر بانکی پور از برخورد قانونی با سلبریتیهایی که کشف حجاب میکنند، صحبت میکنند. ایشان تأکید میکنند که سلبریتیهایی که به ترویج بیحجابی میپردازند، ممکن است با مجازاتهای سنگینی مانند مصادره بخشی از اموال، ممنوعالخروجی و حتی پلمب فروشگاهها و برندهایی که با آنها همکاری دارند، مواجه شوند.
پلمب فروشگاهها و طراحان لباس: بانکی پور همچنین به امکان پلمب فروشگاههایی که لباسهای نامتعارف عرضه میکنند و طراحانی که این لباسها را طراحی میکنند اشاره کرده و تأکید میکنند که برخورد با این افراد باید جدی باشد.
۶٫ پیشنهادات فرهنگی برای ترویج حجاب
حمایت از چادر مشکی: یکی از پیشنهادات ایشان برای ترویج حجاب، حذف مالیات بر چادر مشکی و حمایت از تولیدکنندگان آن است. بانکی پور معتقد است که تسهیل دسترسی به چادر و پوشاک مناسب میتواند به ترویج فرهنگ حجاب در جامعه کمک کند.
تبلیغات تلویزیونی و فروشگاهها: همچنین پیشنهاد شده که تبلیغات تلویزیونی برای محصولات حجاب افزایش یابد و فروشگاههایی که لباسهای مناسب با حجاب اسلامی عرضه میکنند، مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
۷٫ چالشهای نظارتی و نقش دستگاههای اجرایی
نظارت دقیق بر دستگاههای اجرایی: بانکی پور تأکید میکنند که دستگاههای اجرایی باید به دقت بر اجرای لایحه نظارت داشته باشند و اگر دستگاهی به درستی وظایف خود را انجام ندهد، مدیران آن پاسخگو خواهند بود. این نظارتها به صورت سطوح مختلف تعریف شده و دستگاههای فرهنگی، اقتصادی و انتظامی نیز باید در این زمینه مشارکت کنند.
۸٫ اقدامات عملیاتی و آینده لایحه
قابلیت اجرایی لایحه: بانکی پور بیان میکنند که پس از بررسیهای متعدد و رفع ایرادات مطرح شده، لایحه عفاف و حجاب در حال نزدیک شدن به مراحل نهایی اجرایی است. ایشان ابراز امیدواری میکنند که با تصویب نهایی لایحه، این قانون بتواند تأثیرگذاری لازم را در جامعه داشته باشد و چالشهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با حجاب به شکل بهتری مدیریت شوند.